Πέμπτη 22 Αυγούστου 2024

Κάϊν και Άβελ Μέρος 1

 Κάϊν και Άβελ

Μέρος 1
Αδάμ δὲ ἔγνω Εὔαν τὴν γυναῖκα αὐτοῦ, καὶ συλλαβοῦσα ἔτεκε τὸν Κάϊν καὶ εἶπεν· ἐκτησάμην ἄνθρωπον διά τοῦ Θεοῦ. καὶ προσέθηκε τεκεῖν τὸ ἀδελφὸν αὐτοῦ, τὸν ῎Αβελ. καὶ ἐγένετο ῎Αβελ ποιμὴν προβάτων, Κάϊν δὲ ἦν ἐργαζόμενος τὴν γῆν. καὶ ἐγένετο μεθ᾿ ἡμέρας ἤνεγκε Κάϊν ἀπὸ τῶν καρπῶν τῆς γῆς θυσίαν τῷ Κυρίῳ, καὶ ῎Αβελ ἤνεγκε καὶ αὐτὸς ἀπὸ τῶν πρωτοτόκων τῶν προβάτων αὐτοῦ καὶ ἀπὸ τῶν στεάτων αὐτῶν. καὶ ἐπεῖδεν ὁ Θεὸς ἐπί ῎Αβελ καὶ ἐπὶ τοῖς δώροις αὐτοῦ, ἐπὶ δὲ Κάϊν καὶ ἐπὶ ταῖς θυσίαις αὐτοῦ οὐ προσέσχε. καὶ ἐλυπήθη Κάϊν λίαν, καὶ συνέπεσε τῷ προσώπῳ αὐτοῦ. καὶ εἶπε Κύριος ὁ Θεὸς τῷ Κάϊν· ἵνα τί περίλυπος ἐγένου, καὶ ἵνα τί συνέπεσε τὸ πρόσωπόν σου; οὐκ ἐὰν ὀρθῶς προσενέγκῃς, ὀρθῶς δὲ μὴ διέλῃς, ἥμαρτες; ἡσύχασον· πρὸς σὲ ἡ ἀποστροφὴ αὐτοῦ, καὶ σὺ ἄρξεις αὐτοῦ. καὶ εἶπε Κάϊν πρὸς ῎Αβελ τὸν ἀδελφὸν αὐτοῦ· διέλθωμεν εἰς τὸ πεδίον. καὶ ἐγένετο ἐν τῷ εἶναι αὐτοὺς ἐν τῷ πεδίῳ, ἀνέστη Κάϊν ἐπὶ ῎Αβελ τὸν ἀδελφὸν αὐτοῦ καὶ ἀπέκτεινεν αὐτόν.
Γένεσις κεφ. 4 , στίχοι 1-8
Ερμηνευτικά σχόλια.
Μέσα σε 8 μόλις στίχους από πολύ πρώιμα από την αρχή, παρουσιάζεται ανάγλυφα η αιματηρή πορεία του ανθρώπινου γένους.
Έχουμε δύο αδέλφια τον Κάϊν και τον Άβελ, ο πρώτος γεωργός και ο δεύτερος βοσκός. Αναθρεμμένοι και οι δύο με τις ίδιες αρχές να ευλαβούνται και να σέβονται το Θεό. Κάποια μέρα αποφασίζουν να προσφέρουν ένα δώρο στο Θεό από ό,τι είχαν στη διάθεσή τους, και ο μεν Κάϊν πρόσφερε θυσία στο Θεό από τους καρπούς της γης που εργάζονταν, ο δε Άβελ πρόσφερε θυσία από τα πρωτότοκα αρνιά των προβάτων που έβοσκε και μάλιστα από τα παχύτερα μέρη τους. Και ο Κύριος αποδέχτηκε με ευμένεια τη προσφορά του Άβελ, ενώ έδειξε αδιαφορία για τη προσφορά του Κάϊν. Αυτό έγινε η αιτία να λυπηθεί ο Κάϊν και να συννεφιάσει το πρόσωπό του. Στη συνέχεια έχουμε μια στιχομυθία του Θεού με τον Κάϊν όπου τον ρωτάει : "Γιατί είσαι περίλυπος και γιατί σκυθρώπιασε το πρόσωπό σου; Δεν γνωρίζεις ότι εάν προσφέρεις δώρα σαν θυσία στον αληθινό Θεό, αλλά δεν εκλέξεις όμως τα καλά δώρα σε ένδειξη ευλάβειας, αμαρτάνεις μπροστά στο Θεό; Αλλά ησύχασε· το κακό είναι στην εξουσία σου και μπορείς αν θέλεις να το νικήσεις”.
Σε αυτό το σημείο σκέφτηκα πολύ, για ποιο λόγο ο Θεός δεν αποδέχτηκε τη προσφορά του Κάϊν; Αφού αυτό που είχε στη διάθεση του, αυτό και του πρόσφερε. Η απάντηση είναι δύσκολη. Πολλοί λένε ότι αποδέχτηκε τη θυσία του Άβελ, επειδή συμβόλιζε τη θυσία πάνω στο Σταυρό του Κυρίου Ιησού Χριστού, και που όπως αναφέρεται στην Αποκάλυψη ο Ιησούς Χριστός είναι το αρνί το σφαγμένο από της καταβολής του κόσμου.
Ομως ανεξάρτητα για ποιο λόγο δεν έγινε αποδεκτή η προσφορ΄πα του Κάϊν, αυτός θα έπρεπε να αποδεχτεί την οποιαδήποτε απόφαση του Θεού, να παραμείνει ήρεμος και να μη θυμώσει κατά του αδελφού του, που δεν έφταιγε σε τίποτα, ήταν αθώος. Όμως ο Θεός στη συνέχεια γνωρίζοντας τη πρόθεση του Κάϊν να σκοτώσει ον αδελφό του από μίσος και αντιζηλία του είπε την εξής φράση η οποία είναι η σηματικότερη και η σπουδαιότερη φράση που ειπώθηκε ποτέ στον εκπρόσωπο του ανθρωπίνου γένους στον ΚάΪν, του είπε : " Ησύχασον. προς σε η αποστροφή αυτού, και άρξεις αυτού" δηλαδή "ησύχασε· το κακό είναι στην εξουσία σου και μπορείς αν θέλεις να το νικήσεις”.
Μετά από αυτά τα λόγια του Θεού, ο Κάϊν είπε στον αδελφό του, ας πάμε μέχρι τη πεδιάδα. Και όταν έφτασαν εκεί επιτέθηκε με μίσος και μανία κατά του αδελφού του και τον σκότωσε.......
Αυτή είναι η ιστορία του ανθρώπινου γένους. Μία ιστορία μίσους , διχόνοιας και αιματηρών πολκέμων. Και ενώ ο άνθρωπος κατά την εντολή του ΘΕού έχει τη δυνατότητα να κυριαρχήσει πάνω στο κακό και να το νικήσει, εν τούτοις πάντα νικάται από το κακό και τις επιθυμίες του κακού πράττει. Τίποτα δεν έχει αλλάξει από τη νοοτροπία του ανθρώπου. Λύπη, κατσούφιασμα του προσώπου του, οργή, θυμός μίσος , ζηλοτυπία κατά του αδελφού του και στο τέλος η επίθεση και ο θάνατος.
Και γι΄αυτό ακριβώς το λόγο ήρθε ο Χριστός στον κόσμο, γιατί από μόνος του ο άνθρωπος και χωρίς το έργο του Χριστού μέσα του ΔΕΝ μπορεί να αλλάξει! Είτε σπουδάσει στα καλύτερα Πανεπιστήμια του κόσμου, είτε μείνει αγράμματος, είτε είναι πλούσιος , είτε φτωχός, είτε γνωστός είτε άσημος, θα έχει μέσα του πάντα την ίδια κακία και λύπη, και μίσος κατά του αδελφού του, έως ότου κατοικήσει ο Χριστός μέσα του και αλλάξει άρδην αυτή τη τραγική νοοτροπία, που είναι η ίδια και απαράλλακτη με τη νοοτροπία του ΚάΪν.. Εάν ο άνθρωπος δεν μπορέσει να κυριαρχήσει πάνω στο κακό, αφού πρώτα αποδεχτεί το σωτήριος έργο του Χριστού πάνω στο Σταυρό, τότε ματαίως ο νομικό πολιτισμός της ανθρωπότητας θα προσπαθεί να μειώσει το κακό και τα αποτελέσματα του δια των επιβαλλομένων τιμωριών φυλάκισης κλπ. Το κακό θα θριαμβεύει , εφόσον δεν εφαρμόζει τη δυνατότητα που έχει ο κάθενας να κυριαρχήσει πάνω στο κακό και να το εξαφανίσει μέσα του πρώτα.
Κωνσταντίνος Στρατής
ερασιτέχνης ψάλτης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΟΙ ΚΑΡΠΟΙ